Het is tijd te ontspannen, juist als je er geen tijd voor hebt!

Voortbordurend op mijn vorige vrijdagmiddagpost over dat er op dit moment veel mensen zo moe zijn en er zelfs gesproken wordt over het ontstaan van de zogenaamde ‘Corona- Burn-out’, is deze vrijdagmiddagquote zo toepasselijk. Want juist in tijden van (langdurige) spanning is ontspanning zo broodnodig!

In mijn praktijk hoor ik met grote regelmaat dat ontspanning zeker wel bovenaan de wensenlijst van veel mensen staat, maar op de één of andere manier staat ontspanning absoluut niet bovenaan hun ‘to-do-list’.

Vanwaar dan toch deze miss-match? Luisterend naar het antwoord op de vraag waarom ontspanning dan toch mist, geven de meeste van mijn cliënten nagenoeg hetzelfde aan namelijk: “Ik heb daar helemaal geen tijd voor!”

De gedachte dat die ontspanning nóg meer van hun schaarse en o zo kostbare tijd kost, weerhoudt  hen ervan om het op hun toch al zo overvolle agenda te zetten!

Om deze gedachte om te buigen is het nodig om ze te laten inzien dat ontspanning ook heel veel oplevert en da’s best een heleboel: Het heeft positief effect op je fysieke en mentale gezondheid en dus ook op je afweersysteem. Hierdoor functioneer je beter en voel je je beter in je vel!

Wanneer die gedachtekronkel ontwart is, is er vaak nóg een hobbel te nemen: “Want hoe dan?”

Ook in deze geldt dat kleine stappen, stappen zijn! Je hoeft niet meteen een halve dag in de sauna te vertoeven of een strandwandeling van anderhalf uur te maken. Korte relaxmomenten zijn minstens net zo effectief voor je lichamelijk en mentale gezondheid én het kost niet veel tijd! Het mes snijdt dus aan twee kanten en waarom zou je het niet doen, het is tenslotte een echte win-win-situatie!

Een paar gemakkelijk in de praktijk toepasbare tips om ontspanning in een overvolle agenda in te plannen:

  1. We wassen in dit Corona-tijdperk zoals voorgeschreven veel vaker onze handen. Maak van deze momenten gebruik om eens een paar keer diep ademen te halen en bewust even je lijf te voelen;
  2. Maak van die dagelijkse douchebeurt eens een echt bezinningsmoment. Naast alle praktische douchehandelingen ook hier even bewust en diep ademhalen. Je zult zien dat je als een ander mens ons de douche vandaan stapt!;
  3. Tijdens het eten van je lunch even niet op je mobiel kijken, maar eens bewust te zijn van datgene je in je mond stopt. Kauw eens wat vaker, ervaar de smaak en voel de textuur van het eten.

En tenslotte deze tip:

  • 4. Maak tijdens die lunchpauze bijvoorbeeld eens een korte wandeling en kijk daarbij eens goed om je heen. Zie je al het moois van de natuur om je heen, of kijk juist eens naar de gebouwen (tip: kijk eens wat verder omhoog, je zult versteld zijn wat daar allemaal te zien is!) Buiten dat wandelen gezond is voor je lijf, is ook wetenschappelijk bewezen dat het ook gunstige effecten heeft op ons brein en we daadwerkelijk rustiger worden.

Hopelijk kun je met deze tips voor korte momenten van ontspanning vooruit en passen ze ook in jouw volle agenda!

Mochten de bovenstaande tips op de één of andere manier toch niet passen en blijf je ontspannen lastig vinden? Neem dan gerust contact met me op! Ik ben er van overtuigd dat we samen komen tot ook bij jou passende dingen…

Voor nu wens ik je nog een mooie vrijdagmiddag en voor daarna een fijn en vooral ontspannen weekend!

#spanning #ontspanning #stress #burnout #Corona #wens #wish #todolist #agenda #tips #kleinestappen #relaxe #bezinning #stresscounseling #winwin #bewustwording #motivatie #motivation #inspiratie #inspiration #vrijdagmiddagpost #weekend #coachjekracht #oisterwijk #uden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *